Tahukan anda, medium media social telah mencetuskan trend
yang tersendiri dalam dunia digital sejak 10 tahun kebelakangan ini. Manakala
prestasinya semakin mendadak berikutan penggunaan yang melibatkan berbilion
pengguna di serata dunia. Sehubungan itu, apakah yang akan menjadi trend untuk
platform ini pada tahun 2014 ?
Twitter atasi
Facebook ?
Khabarnya, sebanyak 1.18 bilion pengguna sedang menggunkan
Facebook dan 58% daripadanya aktif dalam
sehari, dengan purata 20 minit penggunaa setiap hari. Ini menjadikan Facebook
kekal menjadi medium sosial utama di serata dunia. Meskinpun begitu ,
penggunaannya dilihat sedikit menurun terutamanya dikalangan pengguna
remaja sekitar 13 hingga 17 tahun,
selain penurunan penggunaan dari segi jenama untuk perniagaan .
Manakala penggunaan Twitter terus meningkat dikalangan
remaja dan banyak jenama besar perniagaan seperti hotel, penerbangan,
pelancongan, hospitality dan sebagainya aktif menggunakannya sebagai platform
promosi.
Video Kegilaan
Terbaru
Bermula pada tahun 2006, video dalam media sosial terus
meningkat dan tahun ini menjadikannya ketagihan baru dikalangan pengguna.
Disebabkan video berburasi pendek lebih
mudah untuk dimuat turun, anda tidak perlu menjadi personality TV yang perlu
bekerja dengan jurukamera untuk menghasilkan video yang baik.
Kini, klip video dipelbagaikan untuk penjamaan,peribadi,
perusahan, dan pemasaran yang sangat berkesan. Aplikasi video ringkas seperti Vine dan Instagram juga
muncul untk memudahkan integrasi terus ke Facebook.
Google+ Mula Bernafas
Medium media sosial ini terus menjadi keutamaan pengguna
khasnya dalam pemasaran. Pada tahun 2013 telah meletakkan sebagai jaringan
sosial kedua terbesar di belakang Facebook dengan jumlah pengguna aktif seramai
540 juta. Google menaik taraf platform ini dengan pelbagai fungsi baru bagi
menjadikannya lebih efektif.
Pemasaran Lebih
Sosial
Apabila ingin membina kempen pemasaran sosial, pemasar perlu
menyediakan unsur-unsur peribadi utama yang meliputi suara pengguna dan
masyarakat. Kempen pemsaran sosial menjadi satu kejayaan besar untuk pemasar
jika mereka memberikan tumpuan pada reka bentuk yang boleh menggabungkan
pengalaman fizikal dan digital.
Ini yang cuba
dipraktikkan oleh kebanyakkan jenama perniagaan kecil dan sederhana. Malah,
jenama yang sudah tersohor juga tidak ketinggalan dalam pemasaran dalam media
sosial. Sehubungan itu, kempen pemasaran yang membabitkan jaringan sosial
seperti Twitter, Facebook, Instagram, Google+ dan sebagainya haruslah diambil
kira.
Aplikasi Peranti
Pintar
Beberapa tahun kebelakangan ini, aplikasi pada telefon
pintar telah menggantikan khidmat perniagaan digital yang sedia ada. Pada tahun2014,
kita dijangka dapat melihat perniagaan akan menggunakan platform mudah alih ini
untuk menyediakan khidmat-khidmat baru kepada pasaran yang lebih luas dengan
kos yang efektif.
Kini, hampir semua orang memiliki telefon pintar. Biasanya aplikasi yang mudah dan senang dilayari menjadi factor penentu kejayaan beberapa khidmat atau perniagaan pada era ini. Adakah anda berminat menyertainya ?
No comments:
Post a Comment